söndag 26 december 2010

Om två memoarer jag läst

Eller memoarer och memoarer, båda är så unga, så kan de kallas memoarer då? Nåväl. "Hjälp, vem är jag?" av Caroline af Ugglas och Ukon. Mycket bra. Hon är så modig och självutlämnande. Jag kände igen mig själv i flera grejer, och det visar förstås att mycket är allmängiltigt, även om hon var mycket mer extrem som ung, än vad jag var.
"Från vaggan till deadline" av Robert Gustafsson. Också oväntat bra. Han är också självutlämnande, och skriver bland annat om en otrohet. Jag undrar varför. Men framförallt skriver han om sin arbetsnarkomani och rastlöshet, och han drabbas ju av lite ånger över att han missat så mycket av sina barns barndom. Ändå fortsätter han som förr, för han kan inget annat.
Jag älskar att jobba, men gjorde det inte när barnen var små. Det finns inget jobb i världen som är roligare än att vara med sina barn. Det känns som om jag skrivit detta förut?
Nåväl. Läs!

5 kommentarer:

  1. Tack för tipsen, de får jag föra in på min "att läsa-lista".

    SvaraRadera
  2. Vassego. Var Ozzyboken läsvärd? Fast nu tror jag att jag ska läsa annat än memoarer och biografier.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst Caroline af Ugglas terapibok och gillade (och kände igen mig! lite här och där). :)

    SvaraRadera
  4. Precis! Kul att du hittade hit.

    SvaraRadera