söndag 5 december 2010

Om tajming

Det är inte min bästa gren. I jobbet är jag ofta före min tid. Har idéer som folk inte fattar. Förrän ett, två år senare. När jag säger "Vad var det jag sa", så minns ingen det. Privat, och framförallt när det gäller pengar och "investeringar", är jag helt off. Hade en 3:a på Söder i Stockholm som vi bytte till en 4:a i en förort i Norrland. Utan pengar mellan. Dumt. Sedan köpte vi hus på vischan. Grannarna köpte hus i stan. Deras har ökat i värde med en miljon. Minst. Vårt har inte ens ökat så mycket i värde som vi lagt ner i pengar på det. Dumt. Jag levde loppan när jag var ung och gjorde av med alla pengar. Dumt. Men kul. När jag fick barn hade vi noll kronor sparade och ett hem med loppissaker. Vi jobbade inte heltid och vi var lågavlönade eller pluggade. Dumt. Vänner till mig sparade pengar, gjorde bostadskarriär, investeringar, pluggade, fick bra jobb och skaffade barn när de hade allt på det torra. Smart.
Sådär skulle jag kunna hålla på. Och ibland drabbas jag av ruskig avundsjuka mot dem som gör allt rätt. I rätt tid. I rätt ordning. Men så lyfter jag näsan och känner en djup tacksamhet över det jag har. Och jag ska verkligen inte klaga. Verkligen inte. Men jag skulle vilja vara bättre på tajming.

5 kommentarer:

  1. Ja en del kan verkligen det där med tajming, å andra sidan vete sjutton vem som har roligast!

    SvaraRadera
  2. Det är sant. Och inte så att jag ångrar något, men ibland kan jag önska att jag gjort saker annorlunda.

    SvaraRadera
  3. Men du vad jag känner igen mig :( precis så där är det för mig med. Just nu har jag julångest, hur kan man vara så dum att man börjar studera som vuxen 3-barnsmor och få 75% av CSN och nu är det snart jul och jag har noll och inga pengar. Fy fy fy vad jag har ångest just nu över mina livsval och min dåliga ekonomi.

    SvaraRadera
  4. Här är en till! Känner igen mig!

    SvaraRadera
  5. Jag veeeet. Men det brukar ju ordna sig! Och du har säkert gjort rätt val ändå. Det blir säkert bra till slut. Kram.

    SvaraRadera