torsdag 24 mars 2011

Det här med pengar igen

Plus har ett reportage med ett ungt par som flyttat ihop. Han tjänar ca 5000 kr mer än henne, och Charlie (programledaren) ska hjälpa dem att enas och hitta en modell. Jag fattar inte. Om man flyttar ihop, så gör man det för att man älskar varandra, och varför vill man då inte bara dela? När jag flyttade ihop med min man, hade vi en lapp på kylskåpsdörren där vi skrev vem som var skyldig vem. Jag handlade mat för 200 kronor, och skrev då 100 på honom. Han köpte något för 100 och skrev då 50 på mig. Så där höll vi på. I typ tre veckor. Sedan insåg vi att det jämnar ut sig, och då började vi med den modell vi fortfarande kör: Vi gör slut på ett konto och sen börjar vi på nästa. Numera har vi en bra ekonomi, men under många, många år hade vi det riktigt tufft. Men aldrig att vi bråkat om pengar. Men vi är tydligen unika. Hmmmm.

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig förstått det där med delad ekonomi. Som du säger, lever man ihop så kan man väl helt enkelt dela. Om den ena tjänar mycket mer än den andra, ska den då sitta och äta oxfilé medan den andra får nöja sig med blodpudding?

    SvaraRadera
  2. Ja men eller hur? Det där har alltid övergått mitt förstånd.

    SvaraRadera