lördag 26 mars 2011

Obehaglig auktion

Jag var på en visning till en auktion som äger rum i morgon. Det är en vän till mig som dog alldeles för tidigt, och nu säljer hans barn allt hans lösöre. Han var en samlare av stora mått, och de gånger vi stötte på varandra var det på auktioner eller loppisar. Han var kvalitetsmedveten, och det fanns inget skräp här. Ändå suckade folk:
- Men herrugud så mycket grejer. Av EN person.
(Hur mycket grejer har inte du hemma, hade jag lust att säga.)
- Såg du? 40 xx! Och 100 yy. Vad hade han dem till? Det är ju inte klokt!
(Han samlade på dem, hade jag lust att säga. Lika klokt som att samla på äggkoppar, frimärken, knivar, tomtar eller vad folk nu samlar på.)
Jag har säkert sagt liknande saker när jag varit på auktion. Men nu var det så obehagligt, eftersom jag kände honom. Där gick folk och rotade i hans saker och förfasade sig. Och plötsligt kommer jag ihåg vad min mamma sagt:
- När jag dör, vill jag inte att ni ska ha en auktion på mina grejer. Jag vill inte att grannar och andra ska rota bland dem. Ni får hellre bränna upp det ni inte vill ha.
Jag tyckte det var lite tramsigt, men nu förstår jag precis.

PS Jag vet att min vän ville ha en auktion som ska inbringa en massa pengar till hans barn. Han skojade om det när vi sågs och sa "Det är min livförsäkring. Tänk va roligt för mina barn att göra sig en hacka på mitt samlande."

4 kommentarer:

  1. Det låter inget trevligt att en massa människor ska gå runt och kommentera på det där sättet. När jag var och hälsade på min mormor brukade hon ibland vilja att jag skulle följa henne på kyrkogården. Då vi gick där kommenterade hon ofta gravarna "Där ligger XX. Han var en elak människa i hela sitt liv och familjen tyckte inte om honom, det känns som hyckleri när de kostat på graven på det där viset", eller "Där ligger XX. Hon gjorde allt för sina barn, men inte bryr de sig om att fixa och göra fint på graven". Då bestämde jag mig - jag ska inte ha någon grav utan strös för vinden.

    SvaraRadera
  2. Intressant! Nu fick jag ett argument till för att strös för vinden. Tack!

    SvaraRadera
  3. Usch vad obehagligt när människor går runt och pratar så där om någons grejer. Alla har vi väl saker som andra säkert tycker är märkliga att ha... Kram

    SvaraRadera
  4. Precis. Men det är så lätt att man gör det, och inte tänker på att det är en MÄNNISKA bakom, liksom.

    SvaraRadera