torsdag 3 mars 2011

Om det känsliga med pengar

Pengar är svårt. Det är ett h-vete om man har för lite. Har man för mycket, kanske det också är besvärligt. Det vet jag inget om. Jag har så jag klarar mig, men jag skulle gärna vilja ha dra-åt-helvete-pengar på banken. Det skulle betyda att jag inte behövde göra något trist, utan hade råd att be folk dra åt helvete. Det finns någon gardin jag skulle vilja snyta mig i.
På radion hörde jag om ett gäng som tjänade mycket pengar. En kvinna hade berättat att hon tackat nej till löneförhöjning, för hon ville inte "springa på pengar", utan jobba för att det var kul. De övriga blev oerhört provocerade och tyckte hon var en idiot.
Pengar väcker så mycket känslor. Och tänk vad många släktband som kapats, eller infekterats, på grund av penningbråk. Huvvaligen.

5 kommentarer:

  1. Ja ibland kan jag önska att jag var rik som ett troll och kunde göra och köpa allt jag vill. Men precis som du säger så skulle säkert vissa saker kunna bli mer komplicerade också.

    SvaraRadera
  2. Visst är det så. Det blir mer konflikter ju mer pengar som finns att tillgå. När jag och min sambo båda var studenter hade vi inga problem, vi köpte det viktigaste först och använde pengarna tills de tog slut. Nu arbetar båda, och har olika mycket i lön. Nu blir det diskussioner om hur vi ska använda våra pengar som "blir över".

    SvaraRadera
  3. @Kristina: Nä, men inte SÅ mycket. Bara lagom ;)
    @Matilda: Knepigt. Och det är så trist att diskutera pengar.

    SvaraRadera
  4. Ja det här med pengar väcker många problem. Det är många släkter som har rivits itu på grund av arv och pengar...

    Och visst skulle jag gärna ha pengar så att jag slapp tänka på allt jag måste köpa och allt som ska betalas, fast om pengar bara medför problem så kan jag nog stå över, fast jag skulle bara vilja ha så att vi klarade oss bra, jag kräver inte mer pengar än så...

    SvaraRadera
  5. Nä men precis så: Lagom är bäst!

    SvaraRadera