onsdag 30 mars 2011

Huvva så en del människor har det

Jag träffade en kvinna igår som jag aldrig träffat tidigare. Hon har det verkligen överj**ligt. Hennes situation är bland det värsta jag hört om. I Sverige. Men jag vill inte skriva några detaljer här. Vi var fem personer och alla sa åt henne att "Så där kan du inte ha det. Du måste..." Jag förstår att hon inte på egen hand orkar göra så mycket åt situationen, men vi tipsade henne om olika ställen där hon kan söka hjälp. Och nu kan jag bara hoppas. Men tänk om hon inte ens orkar be om hjälp, och det tar en ände med förskräckelse? Jag tänker mycket på det och vet inte riktigt vad mer jag kan göra. Hon har många vänner omkring sig, och de måste väl ändå agera? Ja, huvvaligen. Vårt skyddsnät är verkligen grovmaskigt. Som jag skrivit om tidigare.

2 kommentarer:

  1. Det låter jobbigt. När det gäller vuxna människor kan man nog inte göra så mycket mer än att ge tips, finnas där och "tjata". Det går ju inte att tvinga någon att söka hjälp eller ta sig ur den situation de befinner sig i. Håller mina tummar för att det löser sig för henne.

    SvaraRadera
  2. Visst är det så, och jag får lita på att hennes vänner agerar, om hon själv inte orkar. Tack för att du håller tummarna. Det gör jag också. Jag blev så himla berörd av hennes historia. Ingen ska behöva ha det som hon, och samhället KAN hjälpa till.

    SvaraRadera