måndag 12 april 2010

Inflation i älskar dig?

Många säger "älskar dig" när de pratat med sina barn, och lägger på luren. Och de säger det ofta, ofta.
Jag kan få dåligt samvete för att inte jag gör det. Men så sansar jag mig och tänker att jag är ganska säker på att mina barn vet att jag älskar dem. För att jag visar det i handling, för att jag kramar dem ofta, för att jag ibland säger "mammsens älskade lille son" och för att jag nästan alltid skriver pok i mina sms. Visst räcker det? Om jag skulle börja säga "älskar dig" i tid och otid skulle de undra vad som hänt.

6 kommentarer:

  1. Jag är rätt sparsam med att säga det men visar och säger det på andra sätt istället. Sa det nog oftare till barnen när de var mindre, vilket inte betyder att jag älskade dem mer då :D

    SvaraRadera
  2. Precis! Om man plötsligt börjar göra/säga nåt man inte brukar så kommer dom förmodligen inte lita på det heller.

    Som en socialtant sa; att jag måste börja krama min styvson mer! Vet inte hur vi kom in på den diskussionen, men jag sa att jag inte kramar honom varje dag när han är hos oss.

    När han fyller år, eller om jag på något annat sätt känner att jag VILL eller att han BEHÖVER en kram (det händer ibland), så kramar jag honom. Men för dom räckte det inte!

    Han är 12 år och vill inte kramas! Ska jag nu efter att ha känt honom i 9 år plötsligt börja kramas bara för att kramas? Han skulle tycka att jag är knäpp (och äcklig ;-)) och han skulle nog inte heller känna att kramarna är "ärliga".

    Samma sak är det väl med kompisar? Endel av mina kompisar ska kramas, även om vi ses nästan dagligen. Men dom flesta kramas inte. Jag kramar inte dom jag träffar ofta (om jag får bestämma). Om jag började kramas skulle dom också undra vad som hänt?

    SvaraRadera
  3. Precis! Så otroligt korkat att säga åt nån att börja krama en 12-åring. Det är ju då de slutar med sånt, för att återuppta det vid typ 18.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med! Tycker det slösas med "Älskar dig" och "Puss puss" i t ex telefon. Känns urlakat och orden får inte samma laddning och behåller inte sin exakta betydelse när de används så frekvent. Vad ska de människorna säga den dagen de verkligen vill betona att de älskar..??

    SvaraRadera
  5. Eller hur? Fast nu kom jag på att jag säger "puss puss" till mina barn när jag lägger på. Jag tänker knappt på det ;)

    SvaraRadera