fredag 23 april 2010

Vill man läsa om sitt elände?

Häromdagen hade jag en intressant diskussion med några väninnor. Vi pratade om att det nu är en gullighetstrend i barnböcker. Ingen röker, dricker sprit, svär eller har några problem.
Det finns massor av barn som har det överjävligt. De har föräldrar som knarkar, sitter i fängelse, slår dem, skiter i dem, super och är psykiskt sjuka. Barn blir mobbade, de är ensamma, sjuka och de är fattiga. Så här kan jag fortsätta. Men hittar de böcker om barn som har det likadant? Knappast. Kanske, kanske att något bibliotek har kvar "Lasses pappa sitter i fängelse" från 70-talet. Men några nya böcker i dylika ämnen hittar de inte. Det är synd, tycker jag. Jag tror alla behöver känna att de inte är ensamma. Och böckerna ska självklart ha ett hoppfullt slut.
Men några i sällskapet tyckte inte att barn som har det jävligt, också ska behöva läsa om eländet. De behöver fly och få vila i en fantasi- och lycklig bullerbyvärl.
Men både och kan väl inte vara fel?
Om jag skulle ta och skriva "Lisas pappa sitter i fängelse"?

4 kommentarer:

  1. Lite sådana böcker finns nog, nu sist läste E en bok som heter "Va sa du?" som handlar om en flicka som blir slagen av sin pappa. Jag tror absolut det är viktigt att barn får läsa även om sådana saker, dels för att vissa kan känna igen sig och dels för att de andra på ett pedagogiskt sätt får insikt i hur andra barn kan ha det. De kan genom boken få tips om hur man kan ana att en kompis kanske mår dåligt och far illa och också hur de kan hjälpa dem på bästa sätt. Sätt igång och skriv!

    SvaraRadera
  2. Jag glömde den aspekten: att det är nyttigt att barn som har det bra, får läsa om barn som inte har det lika bra.
    Toppen att det FINNS böcker om svåra saker, men de är för få. (Några av väninnorna är bibliotekarier så det vet ju.)
    Blir jag arbetslös ska jag skriva om Lisas pappa som knarkade och hamnade i fängelse. Eller nåt.

    SvaraRadera
  3. Ja, det finns faktiskt några eländesböcker för barn. Tror McDonalds hade nån raid tillsammans med bris eller Rädda Barnen där dom delade ut såna böcker i Happy Mealen. Vi har någon sån som handlar om att endel barn blir slagna, men man får inte slå barn etc. Men mina barn vill inte höra såna sagor. Men om jag får bestämma så blir det dom.
    Tror att hon som skrivit Naken om baken boken har skrivit nån sån.
    Du kan väl skriva nån sån under semestern? ;-)

    SvaraRadera
  4. Jo, jag vet att de finns, men de är för få.
    Skriva en på semestern? Tja, kanske det kanske...

    SvaraRadera