måndag 12 april 2010

Respektera min tid

Jag är alltid ute i tid. I god tid. Men jag är omgiven av människor som inte kommer i tid.
Häromdagen skulle jag bestämma träff med en väninna.
- Vi säger halv, så kommer jag kvart i, sa hon.
- Men då säger vi kvart i.
- Nä, vi måste satsa på halv för att jag ska komma kvart i.
Hon kom inte ens kvart i, utan på hel timme.
En annan väninna är helt makalöst dålig på att passa tider, så vi bestämde oss för att säga 12 till henne och 13 till de andra. Då kom vi samtidigt. Men det genomskådade hon. Och vi får vänta.
Det är fruktansvärt respektlöst mot min tid. Är den mindre värd än deras tid?

8 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med dig. Jag är en sån som oftast kommer lite för tidigt vart jag än ska, tycker att man ska passa tider. Precis som du säger är det respektlöst att låta andra vänta. Det som är aningen komplicerat är att jag lever ihop med en man som är lite tvärt om och är känd för att vara tidsoptimist.

    SvaraRadera
  2. Min man är likadan. Oftast kommer han på sekunden, eller möjligen någon minut sent. Det räknas ju knappt ;) Ska vi gå till grannarna, går jag före. För jag står inte ut med att bli sen.
    Mina barn är som sin far. Alla tycker att jag stressar. Suck.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är oerhört fräckt att inte respektera tider. Helt plötsligt är det någon annan som avgör att jag ska stå och vänta, någon annan som bestämmer vad jag ska göra med min tid.

    SvaraRadera
  4. Exakt. Men visst är det fler som är sena, än som är i tid?

    SvaraRadera
  5. Jag är en sen-människa. Och jag skäms.
    För mig handlar det inte om att någons tid är mer värd än någon annans.
    Det bara blir så. Alldeles för ofta.
    Är jättedålig på att planera min tid. :(

    SvaraRadera
  6. Så är det säkert. Ingen kommer ju sent av illvilja. Men visst BORDE man kunna skärpa sig lite?

    SvaraRadera
  7. Jag håller med. Folk som snor andra människors tid är RESPEKTLÖST!!!

    SvaraRadera