tisdag 2 november 2010

Fortsättning följer i mitt rättshavererande

Den unge tjänstemannen (nummer 3) mejlade. Han har nu pratat med kolleger, bläddrat i gamla papper och sett att jag sökte bygglov för 12 år sedan och borrade bergvärme för tio år sedan. (Mitt ärende handlar inte om något av det!) Undrar hur lång tid det tog? Nu vill han att jag ska leta efter ett kvitto eller en räkning som är tio år gammalt. Jag svarade att det gör jag inte, för jag sparar inte papper så länge. Jag undrade om det var vettigt att han la ned så mycket tid på det här ärendet, och att jag hoppades att han inte skulle debitera mig för den tiden också. Det ska han inte. Och han ska fortsätta prata med kolleger och bläddra i arkiven. Han kan inte ha så mycket att göra, tänker jag. Och jag undrar om det är vettigt att mina skattepengar ska gå till denna fyrkantiga byråkrati? Avskriv skiten, eller be mig betala den och börja jobba!

2 kommentarer:

  1. Herre Gud, är det sånt här de sysslar med på kommunkontoren så förstår jag varför de är så ofantligt många som jobbar där!

    SvaraRadera
  2. Eller hur? Jag fattar det inte. Men så är det förmodligen i många verksamheter: vi administrerar saker i timmar som inbringar 240 kronor. Eller nåt.

    SvaraRadera