fredag 19 november 2010

Om konsten att säga nej

Jag behövde hjälp med en grej idag, på jobbet. Den skulle ta 20 minuter att utföra. Jag gick runt och frågade, men ingen kunde - de var bokade på annat. Så kom jag till en kollega som kunde, men sa nej. Jag blev lite paff.
- Jag övar mig på att säga nej, var förklaringen. 
Det är ju bra. På ett sätt. Men det är ju också bra att hjälpas åt. Utan att skryta, måste jag säga att jag är väldigt hjälpsam och verkligen försöker ställa upp om jag kan. Jag tänker att det jämnar ut sig.
Det blev lite besvärligt för mig, men det löste sig. På ett halvbra sätt. Det påverkade tre personer, som fick styra om.
Om den här personen som sa nej till mig, ber om hjälp, tänker jag inte säga nej. Så lågt sjunker jag inte. Men om jag nu ska bli bättre på att säga nej, så kanske jag borde?

4 kommentarer:

  1. Men vilken konstig inställning! Det är väl klart att det finns tillfällen då man måste lära sig säga nej, om det handlar om ens egen överlevnad, att man inte tar på sig mer jobb än man klarar av. Men jag håller med dig, på en arbetsplats är det ju jätteviktigt att man kan hjälpas åt - ett givande och tagande och i slutänden brukar det ju ändå alltid jämna ut sig.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag håller med. Jag vet faktiskt hur h*n tänkte. Kanske bara hårdnackat bestämt sig för att säga nej till allt?

    SvaraRadera
  3. Men man kan ju inte säga nej till allt på arbetet. Det får man väl sköta på hemmaplan då kanske. På ett arbete måste alla kunna hjälpas åt och har man/någon tid över så hjälper man/någon väl självklart en kollega, eller... Lite fundersam blev jag nu.
    För visst okej, det är väl bra att lära sig säga nej, men det fungerar ju inte riktigt på en arbetsplats. Då får man säga nej till saker hemma eller på fritiden.
    Jag är lite långsint av mig så jag skulle garanterat kunna säga nej om h*n bad mig om hjälp sen, och till på köpet slänga in samma: jag lär mig att säga nej. Jag vet att det är fel att göra så, men tror inte jag skulle kunna låta bli. Sen skulle jag säkert ångra mig och hjälpa till ändå, men jag skulle garanterat börja med att säga nej. Så fick h*n smaka på sin egna medicin ;)

    SvaraRadera
  4. Jo, det är sant, men jag tror lätt det kan bli så när alla har mycket att göra, att man liksom inte orkar hjälpa någon annan. Alla har nog med sitt.
    Ha ha, ge igen... Jo, jag har god lust, men jag tror jag låter bli. Eller så kör jag "Nä, jag över mig på att säga nej....(vänta) Jag skojar bara. Klart jag hjälper dig!" DET skulle nog ha effekt.

    SvaraRadera