onsdag 10 november 2010

Ung & bortskämd

Ibland tycker jag att det är svårt att hitta en bra balans mellan att curla sina barn och att låta dem vara självständiga. Vi föräldrar vill dem så väl. Vi vill att det ska gå bra för dem och vi vill inte att de ska råka illa ut. Jag tycker också om att vara snäll, och gör gärna saker för mina barn för att jag är snäll. På samma sätt som jag ställer upp för, och är snäll mot, en kompis.
Jag försöker att inte sopa framför dem, utan stå bakom och vara beredd på att ta emot dem om de faller. Oftast lyckas jag, men visst har jag curlat dem för mycket ibland. Men aldrig som i Ung & bortskämd på SVT1. Herreminje! Om serien finns mycket att säga, men en sak jag undrar över är varför ungdomarna inte har drivkraften av att vilja själva och att vara självständiga? Är inte det naturligt? De har ju ingen integritet när morsan ha nyckeln till lägenheten och kommer precis när som helst. Jag fattar det inte.

7 kommentarer:

  1. Ja visst har man/jag curlat barnen lite väl mycket ibland, men så som i Ung & Bortskämd, nej dit kommer jag aldrig. Långt ifrån.
    Men som en kille säger i serien: Om jag skulle börja städa så skulle mamma komma ändå, hon skulle bara komma på något annat att göra hemma hos mig.
    Då känner jag bara: Stackars pojke. Ingen integritet för fem öre, hans mamma har nyckel till hans nya lägenhet (vilket fler föräldrar hade i serien). Det verkar som om det är föräldrarna som inte vågar/vill släppa sina barn. Men de flesta "normala" ungdomar skulle väl då slå bakut och dra, eller? Byta lås på dörren? Vad som helst..../Kram

    SvaraRadera
  2. Jag blev alldeles matt när jag såg programmet och jag måste hela tiden påminna mig att det INTE är ungdomarna jag ska bli arg på utan föräldrarna. Hur tänker de? Sedan måste jag säga att jag är förvånad över att SVT sänder den här typen av serie.

    SvaraRadera
  3. @M-L: Precis. Det är ju det som är så konstigt: att de inte värnar sin integritet. @Kristina: Ja, hur tänker de? Men varför skulle inte SVT sända det? Det är väl bra att visa en massa OLIKA människor, tänker jag. Nästa gång kanske vi ser en serie med de duktiga, presterande, stressade flickorna?

    SvaraRadera
  4. Det känns lite ovanligt att SVT har ett sådant program, med utröstning och sedan ett pris i form av Jorden-runt-resa - brukar höra de andra kanalerna till.

    SvaraRadera
  5. Det har du rätt i, men nuförtiden härmar alla alla, kan jag tycka.

    SvaraRadera
  6. Håller med. Har dock inte sett hela programmet, såg en snutt och har fått det återberättat.
    Jag blev också förvånad över att det var SVT. Sånt där hör ju till TV3. ;-)
    Som förälder tror jag det är jättesvårt att veta var gränsen för curling går. Jag tycker absolut inte att jag curlar mina barn, inte du heller.
    Men jag undrar om inte andra tycker att jag curlar?
    På BUP får man lära sig (på utb för föräldrar till barn med ADHD) att man SKA curla ADHD barn. Hmmm... Irriterande. Man behöver kanske underlätta vissa saker för dom (inte alla ADHD barn behöver det), mer än för andra barn. Men att kalla det för att curla tycker jag inte är ok. "underlätta", "stötta", "hjälpa"... finns massor med bättre ord.

    SvaraRadera