tisdag 9 november 2010

Jag är en uppstyrare

Jag var på en läkarmottagning i morse. Det var första gången jag var där. Jag hinner bara komma in, så vill jag styra upp allt. Och jag undrar hur jag är funtad. Där jobbar massor av människor. För att inte tala om alla patienter som kommer och går. Varför tänker ingen som jag? Eller det kanske det finns någon som gör, men varför GÖR de inget? Så här:
1. Det är alldeles för få stolar i väntrummet - folk fick stå!
2. De tog inte kort!!! Man var tvungen att betala med kontanter. 2010. Jag är i chock.
3. En sköterska kommer ut från provtagningen och säger "nästa", varpå två personer reser sig (de hade lyckats få sittplats.) Vem av er var först, undrar hon. De dividerar en stund. Sedan börjar hela väntrummet göra upp om vem som står näst på tur, och efter det, och efter det. Osv. Nummerlappar!!! Någon???
4. Personen som sitter bredvid mig börjar småprata (vi fick också sitta). Han berättar att han varit patient här i 20 år, och idag hade syster NN möblerat om. (Det är hos henne man anmäler sig.) Jaha, hur såg det ut förut då, undrar jag. Hon satt med ryggen mot dörren, sa han. Jag hamnade i chock en gång till.
Himla tur att läkaren var superbra, för annars hade jag hängt ut läkarmottagningen här och på FB och spridit det till alla mina tusentals vänner/bekanta/släktingar!
PS Om någon gammal person inte fått sittplats, hade jag rest mig. Och det gick fort. Jag hann bara sitta typ tio minuter. 

8 kommentarer:

  1. 1. På mitt jobb blir det också ofta fullt i väntrummen, detta till stor del beroende på att i princip varje patient har med sig MINST en person - ofta fler (gärna hela familjen!).
    2. Men herre Gud! Så förlegat.
    3. Likadant är det i väntrummet till lab:et på hälsocentralen som jag tillhör, helt galet.
    4. Verkar ju lite märkligt...ryggen mot dörren, vilket välkomnande, och vilken noll koll hon måste ha haft!

    Nu är jag förstås lite nyfiken på dels vilken läklarmottagning och dels vilken doktor det handlar om.

    SvaraRadera
  2. Men gud, så uråldrigt det låter! Det är nästan så man vill skratta för man inte tror det är sant, men skrattet fastnar i halsen liksom eftersom det ÄR sant.. :S

    SvaraRadera
  3. @Kristina: 1) Så var det inte här. Och om det nu är så: då får man väl ta in så många stolar som ryms? 3) Herregud!!!
    @Lisa: Eller hur?
    OK, då, om ni tjatar ;) Husläkarna i Umeå. Läkaren jag träffade heter Ulf Mawe.
    Nu är frågan: Ska jag mejla dem detta blogginlägg ;)

    SvaraRadera
  4. Då förstår jag lite bättre, det är väl inte precis den modernaste kliniken. Vad jag förstår så har de t.o.m skrivmaskin i bruk, så då är det inte så förvånande att de inte tar kort! Jag tycker absolut du ska mejla dem...hmm, om de nu HAR någon mejladress förstås. Kan annars rekommendera ett försök på nyöppnade Citymottagningen nästa gång.

    SvaraRadera
  5. Finns det plats för fler stolar borde det vara självklart att fler stolar ställs in. Att inte ta kort 2010 är faktiskt skandal. och inga nummerlappar, herre gud...
    Ja skicka dom detta inlägg du, varför inte. Dom måste få veta vad deras kunder tycker.

    SvaraRadera
  6. @Kristina: Skrivmaskin?! OMG! Jag får se om jag mejlar dem... Och läkaren var ju så himla bra, så jag stannar nog kvar där. Nästa gång tar jag med mig kontanter och en stol ;)
    @M-L: Kanske...

    SvaraRadera
  7. Men huvva!
    Annars kan jag rekomendera Ersboda HC, som blivit utsett till Umeås bästa. De är helt fantastiska där. Nångång kan man ha otur med jourläkaren, som kan vara mindre bra. Men sällan.

    Mariehems HC också, helt fantastisk personal, distriktsköterskor och läkare. Underbara och duktiga allihopa!

    SvaraRadera
  8. OK. Men nu var ju läkaren så himla bra. Få se hur jag gör. Det ä ju så sällan jag behöver uppsöka läkare. Tack och lov.

    SvaraRadera